Interviu realizat de Simina Diaconu.
Începem o serie de interviuri cu editorii care publică și ficțiune scrisă de autori debutanți. Ne-am gândit că putem fi utili comunității noastre de scriitori aspiranți/debutanți obținând mai multe informații despre selecția manuscriselor și alte întâmplări conexe.
De la editura Herg Benet a răspuns Alexandru Voicescu, editor.
Care e poziționarea editurii pe piață, care e specificul ei?
Până în prezent, am publicat numai literatură română contemporană, iar începând cu anul viitor vom intra și pe domeniul de traduceri din literatura străină. Ne-am axat pe literatura nonconformistă, o literatură în principal a autorilor tineri, cu voci și direcții noi și puternice, care să aibă o concordanță cu ceea ce se publică în străinătate în momentul de față. Am încercat să arătăm cititorilor de la noi că pot găsi cărți scrise de autori români la fel de bune și de interesante precum cele din afară. În mare parte cred că am și reușit în cei puțin peste 5 ani de la înființare.
De ce ar fi o alegere bună editura dumneavoastră, versus publicarea pe cont propriu sau la altă editură?
Investiția este a editurii. Componenta financiară este deosebit de importantă la o carte. Din moment ce o editură este dispusă să investească resurse financiare, de logistică și umane într-un manuscris, asta presupune și că va crede în carte după momentul apariției. Redactarea, corectura, coperta și DTP-ul, pregătirea de tipar și tiparul în sine, toate formează aspectul general al unei cărți, lucruri care sunt mai greu de realizat de către autor, chiar dacă ar avea ajutorul unor prieteni. Spre exemplu, autorul tinde de cele mai multe ori să dea gir unor idei grafice improprii; fiecare dintre noi avem pitici pe creieri. Dar ne trebuie și cineva care să ne atenționeze când aberăm, cineva în care să ai încredere că știe ce face. Prezența în librării, anumite relații deja formate cu presa culturală și în mediul online, „numele” editurii (care aduce după sine un public fidel), partea de organizare, raportare a vânzărilor, chiar și faptul că Herg Benet plătește drepturile de autor cu mult înainte de a avea încasările efective de librării. De ce Herg Benet și nu altă editură? Pentru că noi ne alegem cu grijă autorii, pățiți fiind în timp de personaje dificile (eufemistic vorbind), dar după ce începem să colaborăm ne gândim cum să facem tot ce putem mai bine pentru carte. Win-win situation. Dacă autorul e mulțumit, și editura e mulțumită. Și invers. Ăsta e cazul ideal în orice parteneriat.
Câți scriitori români debutanți ați publicat în ultimul an? (care nu mai publicaseră nicio carte în trecut pe hârtie.)
De la înființare, din 200 de autori publicați de Herg Benet, au fost debutanți în jur de 150.
Care a fost numărul total de debutanți din care au fost selectați? (cu aproximație)
Procentul de acceptare este de aproximativ 2%. Din 1000 de manuscrise primite anual, publicăm spre 20 de debutanți.
Aveți o colecție dedicată debutanților?
Nu, cărțile se încadrează de la început într-o colecție deja existentă. Nu facem diferențierea între autori pe baza numărului de cărți publicate.
Care e procesul de selecție a manuscriselor pe care le primește editura și cât durează? (Unde trimit scriitorii manuscrisul și ce se întâmplă din acel punct, care sunt etapele.)
Adresa de primire a manuscriselor este editor@hergbenet.ro . În momentul în care primim propunerea, le mulțumim pentru interesul acordat și îi anunțăm că este necesar un termen de două săptămâni ca să lecturăm și să luăm o decizie. După care la 98% dintre autorii care ne contactează le oferim refuzul tacit. Lipsa unui răspuns după acele două săptămâni presupune un refuz tacit. Nu contează forma în care au trimis (dacă e Word, .pdf, copiat direct în mail sau pe papirus cu floricele, integral sau fragmente, cu font de 44 de caractere sau cu 2 pct.), nu contează pilele și recomandările, cv-uri sau scrisori de intenție, poza autorului sau numărul de prieteni pe Facebook. Contează să fie redactat îngrijit, cu diacritice, coerent, interesant, publicabil și marketabil. Și să se încadreze direcției editurii, adică să fi citit măcar o carte de la Herg Benet înainte de a trimite mailul. Ne dăm noi seama după dacă mai este și un scriitor cu care să te poți înțelege, asta în etapa a doua a unei întâlniri față în față.
Care sunt criteriile care vă indică faptul că un manuscris merită publicat? Aveți un profil pe care îl căutați – gen literar, subiect, stil?
Pentru trei sferturi dintre propuneri, primele pagini sunt decisive. Prea multe virgule între subiect și predicat? Îmi pare rău, dar închid fișierul, pentru că asta înseamnă că și fluxul gândirii tale este greșit construit. Îți plac metaforele cu panseluțele care atârnă languros deasupra ochiului albastru al cerului? Taie înainte să arăți imaginea asta și altcuiva. Riști să te trezești cu vomă pe manuscris, fie el electronic (există și vomă sub formă de biți, să știți). Ai un dialog fals, forțat, hilar prin prostia lui, care pare (și probabil că e) luat din filmele de cat. B? Jap delete! N-am timp să citesc toate prostiile, la fel cum nu am timp și dispoziție să stau de vorba în stația de autobuz cu toți tâmpiții. Arată-mi că ești inteligent. Sau măcar că ești psihic atractiv. Atrage-mi atenția cu ceva captivant și m-ai câștigat la nivel de cititor. Ce să mai zici după aia că mai sunt și editor și îți pot publica manuscrisul? Merită, nu?
Are editura un concurs de debut?
Am avut pentru patru ani la rând și am renunțat la el. Prea multe manuscrise proaste. Se scrie foarte mult în România și se scrie foarte prost. Iar debutanții vând în general foarte prost.
În ce tiraj publicați de obicei cartea unui debutant?
Între 500 și 2000 de exemplare.
Cum o promovați?
Ca pe oricare altă carte de la Herg Benet. Cine nu știe de vreo carte de la Herg Benet nici nu este în publicul țintă, deci nici să nu trimită. Vă rog eu. Dorm foarte puțin, deja.
Ce distribuție aveți?
Cam 150 de librării din cele 300 existente momentan în România.
Care e procentul din tiraj pe care trebuie să-l vindeți ca să nu ieșiți în pierdere? (orientativ)
50-60%.
Cât sunt drepturile autorului?
10% impozabili (cam 8% net).
2-3 exemple de cărți publicate de debutanți la editura dumneavoastră, care au avut povești/traiectorii de succes.
„Cimitirul” de Teleșpan, „Sânge satanic” de Cristina Nemerovschi, „Zilele amanților” de Corina Ozon, „O să mă știi de undeva” de Petronela Rotar, „Instinct” de Ioana Duda etc. Toți debutanți. Până la urmă, orice scriitor a fost debutant la un moment dat, nu? :)
Care credeți că sunt motivele pentru care cititorii cumpără cărți scrise de debutanți?
Pentru că nu știu că sunt debutanți. Tocmai aici este secretul: să fii la fel de bun la debut ca orice alt scriitor consacrat aflat pe patul morții.
Un mesaj pentru scriitorii debutanți interesați să publice la editura dumneavoastră?
Scrieți foarte mult, aruncați foarte mult din ce ați scris, rescrieți și iar rescrieți și trimiteți doar după ce vi se pare că ați fi o persoană care chiar are ceva nou sau un fel nou de a fi plăcut. După care publicul decide.
***
Dacă aveți un manuscris și vreți să vă creșteți șansele de publicare, nu uitați că avem la Club Revdepov serviciul de feedback pe manuscris. Mult succes!