Am anunțat pe 10 ianuarie concursul de povestiri care se va solda cu publicarea celor mai bune texte în ultimul număr al revistei, programat pentru aprilie. Prima etapă s-a încheiat pe 10 februarie, dintre cele aproape 90 de povestiri primite până atunci, am ales 16 pentru publicare și un câștigător al unui loc la atelierul de scriere creativă coordonat de Florin Iaru și Marius Chivu, la care între timp au și început înscrierile.
Treaba e că am primit foarte multe texte, jumătate bune, așa că a fost chiar o bucurie. Pe de altă parte, la așa o concurență, desigur că le-am ales doar pe cele mai bune (în opinia mea), și anume cele scrise de: Alex Tofan, Alex Costache, Luchian Abel, Ana Țăran, Anca Chimoiu, Felix Tzele, Ionuț Petraru, Daniel Pandele, Dina Anid, Laura Ionescu, Miruna Marin, Adrian Buzdugan, Olimpia Moisescu, Oana Uiorean, Robert Coravu, Roxana Cotovanu. Și aceste texte au nevoie mai mult sau mai puțin de editare, așa că îi rog pe autori să fie disponibili pentru o negociere în acest sens!
Câștigătoarea locului la atelierul de scriere creativă e Oana Uiorean – a trimis o povestire bine scrisă, bine dozată, care problematizează. Ce? Nu stric surpriza. Oana locuiește în Belgia, așa că va participa la atelierul online, ținut de Florin Iaru.
Pentru diferența de preț, am ales să îi ofer o reducere la atelier celui de-al doilea clasat (topul se oprește aici), Luchian Abel.
Felicitări tuturor celor care vor fi publicați în revistă și le mulțumesc celorlalți pentru participare. Pentru că mi-e imposibil să dau feedback detaliat pe 90 de texte, voi enumera o serie de motive posibile pentru care nu am ales celelalte povestiri, va recunoaște, poate, fiecare cazul său: morală la final (funcționează mai bine textele care problematizează decât textele care rezolvă), cheie prost aleasă (subiect interesant, tratat într-un gen care nu-l pune în valoare – povestea cu vaca în cheie straniu/sadic/horror ar fi fost mai bună decât în cheie tragică), prețiozitate (sintagme de care ați fost foarte încântați când ați scris, „prezența absenței” și altele), neclaritatea subiectului/focusului povestirii (despre ce e povestea? ce m-a interesat când am scris-o? de ce am ales să vorbesc despre bucățile astea din viața personajului și nu despre altele?), structură/dozaj neechilibrat (povestirile cu o ipoteză originală, de exemplu, în care autorul s-a concentrat mai mult pe universul original decât pe povestea în sine), clișee (de acțiune/punct de vedere asupra subiectului sau exprimare). Cred că mai sunt și alte motive, dar mi-e greu să fac o listă completă. Și câteva dintre textele alese au bifat un motiv-două, dar au compensat bine de tot prin altceva, așa că am pariat pe ele.
Cei care nu și-au regăsit numele aici, pot trimite din nou povestiri în concurs (altele) până pe 10 martie, de ce nu? Dar schimbați ceva: recitiți textul de câteva ori, citiți cărți de povestiri, veniți să ascultați sfaturile/opiniile scriitorilor invitați la Creative Writing Sundays. Am avut 3 foldere: „da„, „nu” și „poate”. Cei din categoria „poate” au de ce să încerce din nou și sunt texte cu care eu cred că trec fără probleme de preselecția pentru atelier, care se încheie pe 10 martie.
Așa că, până pe 10 martie, vă aștept fie cu alte texte în concurs (în care a rămas în joc un loc de Fanatic la CWS), fie să vă înscrieți la atelier (puteți trimite același text).
Simina Diaconu, editor rev de pov
Ma intreb ce ati fi facut daca trimitea Virginia Woolf niste short stories. Nu ati fi luat-o in seama pentru ca nu respecta regulile? De ce ar avea literatura reguli? Nu vi se pare ca exagerati judecand povestirile dupa reguli si nu dupa talentul la scris? De ce acest accent puternic pe reguli? Daca respecti niste reguli, asta te face scriitor?? Nu s-au remarcat atatia scriitori tocmai pentru ca nu au respectat regulile? Nu asa au aparut alte curente literare, pentru ca s-au opus unor reguli vechi?? Si daca nu respecta cineva regulile voastre, inseamna ca nu are valoare?
Despre ce reguli vorbești? Ai găsit cuvântul „reguli” în articolul la care comentezi? Articolul identifică motive posibile pentru care unele povestiri nu funcționează, nu ți-ai dat seama? Crezi cumva că nu există texte slabe? Ai citit textele pe care le-am primit și nu știm noi? Am scris noi că dacă nu bifezi niciuna dintre problemele enumerate înseamnă că ești un scriitor genial? Și tot așa, putem să ne întrebăm și noi ;))
Da, se poate intreba oricine ce vrea. Sigur, exista texte slabe. Gasim atatea pe net. Exista clisee, de acord, exista pretiozitate, iar de acord, dar cand spuneti bine scrisa, e doar un punct de vedere, unul subiectiv si atat. Structură/dozaj neechilibrat – asta e subiectivitate si e o regula pe care voi o creati si atat. E o impresie subiectiva. Chestia cu morală la final (funcționează mai bine textele care problematizează decât textele care rezolvă) – de ce? Asta iar e o regula pe care voi o impuneti. Aici sunteti si voi niste cititori ca oricare altii care spun imi place sau nu-mi place pentru ca…
Sigur că da, niște cititori care aleg ce texte apar în revista lor, nu ce literatură merită slava posterității.
De unde stim care povestiri au fost in folderul de ,,poate,, si merg retrimise? Poate ne-ar folosi sa stim unde ne-ati incadrat voi povestirea :)
INIMI ÎNGHEȚATE
Plînge pămîntul și sufletele din spatele lui se zbat de durere
Și plîng căci lacrimile lor sunt înghețate și nu mai au putere,
De viscol ,furtuni,pămîntul se cutremură DOAMNE !iartă-ne păcatele
Șuierul vîntului nea înghețat inimiile,suntem oamenii timpului trecător
Ajută-ne DOAMNE ,tu ne-ai plămădt pe noi,suntem poporul tău
Guvernul e nepăsător ,în fața noastră și a lacrimilor!
Suntem oamenii timpului trecător,de veacuri DOAMNE,te slăvim mereu.
Iartă-ne de păcate ,ia uraganul ,vijelia departe spulber-o pe ape,
Nu ne îngheța inimile noastre,nu ne îngropa de vii ,în zăpezi cît munții.
Strigăm ajutor !nimeni nu ne aude,nimeni nu răspunde,viscol,vijelie
Ne-ai trimes o!DOAMNE,zăpada cît munții nea îngropat de vii
Rugăciunea sfîntă mai putem șopti,lacrimile noastre strigăt de durere
Rugăciunea sfîntă singura putere,noapte de cleștar,noapte argintie,
Aură pustie ,inima ne îngheață ,la fereastra noastră neaua se revarsă.
Stele nu sclipesc,neguri se-mpletesc și șuieră-n noapte vînturi spulberate,
Viscol de departe, viscolește aproape totul ne înspăimîntă
Inima e frîntă, în zăpezi cît munții suntem îngropați
Inima ne îngheață cînd vom fi salvați !